Badania naukowe

Obok działalności edukacyjnej i kształcenia wysoko kwalifikowanych specjalistów drugim równie ważnym obszarem działalności Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, jest działalność badawcza i badawczo-rozwojowa. Projekty badawcze realizowane w uczelni w ramach programów krajowych i międzynarodowych finansowane są przez Narodowe Centrum Nauki w Krakowie, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Unię Europejską.  Z subwencji  Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego finansowane są prace badawcze realizowane w ramach projektów zespołowych oraz projektów indywidualnych.

Podejmowanie prac badawczych przyczynia się do rozwoju potencjału naukowego uczelni. Wyniki badań naukowych prezentowane są na krajowych i zagranicznych konferencjach,  a liczne artykuły publikowane w prestiżowych czasopismach naukowych.

Ważnym obszarem aktywności Uniwersytetu Morskiego w Gdyni  jest bliska współpraca z przedsiębiorcami i realizowanie usług badawczych zleconych przez podmioty z otoczenia społeczno-gospodarczego. Uzyskiwane w Uniwersytecie Morskim w Gdyni wyniki badań stanowią podstawę do sporządzania opinii i ekspertyz, w szczególności dla przedsiębiorstw oraz instytucji rządowych z obszaru gospodarki morskiej. Wymiernym efektem współpracy na płaszczyźnie nauka - biznes jest komercjalizacja aktywności badawczej, co wpisuje się we współczesne światowe trendy.

Ponadto Uniwersytet Morski w Gdyni jest członkiem platform technologicznych, centrów transferu technologii, centrów innowacji oraz konsorcjów naukowych i naukowo-technologicznych.

Badania prowadzone przez zespoły badawcze Uniwersytetu Morskiego można sklasyfikować jako:

  • badania podstawowe,
  • badania aplikacyjne,
  • badania wdrożeniowe.

Działalność badawcza, finansowana z przyznawanej wydziałom Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i Instytutowi Morskiemu subwencji budżetowej MEiN, obejmuje określone w statucie Uczelni zadania związane z inicjowanymi i prowadzonymi przez jednostkę w sposób ciągły badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi. Zadania  do objęcia finansowaniem oraz wydatki na ich realizację jednostka naukowa określa samodzielnie, uwzględniając możliwości finansowania tych zadań z przyznanej subwencji oraz innych źródeł.

Finasowanie działalności badawczej obejmuje również działania niezbędne do rozwoju specjalności naukowych lub kierunków badawczych oraz rozwoju kadry naukowej. Dotyczy również działalności naukowej w zakresie upowszechniania nauki oraz inicjatyw związanych z komercjalizacją wyników badań naukowych i prac rozwojowych.

Ze środków przyznawanych wydziałom Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i Instytutowi Morskiemu na działalność badawczą finansowane są indywidualne oraz zespołowe projekty badawcze realizowane w ramach następujących dyscyplin naukowych: 
* inżynieria lądowa, geodezja i transport, 
* inżynieria mechaniczna,
* automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne,
* informatyka techniczna i telekomunikacja,
* nauki o zarządzaniu i jakości z uwzględnieniem technologii żywności i żywienia, nauk o zdrowiu oraz ekonomii i finansów,
* nauki o Ziemi i środowisku.

Tematyka prac naukowo-badawczych prowadzonych w 2025 roku w Uniwersytecie Morskim w Gdyni na  poszczególnych wydziałach i w Instytucie Morskim obejmuje m.in. następujące obszary: 

Wydział Nawigacyjny

  • Badania związane z rozwojem koncepcji e-Navigation oraz MASS w ramach telematyki transportu morskiego w kontekście integracji naziemnych i satelitarnych systemów nawigacyjnych i rozwoju technologii systemów informacji przestrzennej z uwzględnieniem ich wpływu na bezpieczeństwo żeglugi morskiej i śródlądowej
  • Wpływ wybranych zjawisk hydrodynamicznych na bezpieczeństwo eksploatacji statku
  • Badanie charakterystyk eksploatacyjnych systemów GNSS w nawigacji, transporcie, geodezji i hydrografii
  • Metody i algorytmy wielokryterialnego wspomagania decyzji dla poprawy bezpieczeństwa i niezawodności systemów transportowych i logistycznych
  • Wpływ cyberataków na globalne łańcuchy dostaw w transporcie morskim
  • Zastosowanie symulacji numerycznych w określeniu siły nośnej na rotorze dziobowym 
  • Kształtowanie zrównoważonego rozwoju systemów transportowych i logistycznych 
  • Czynnik ludzki a bezpieczeństwo żeglugi statków handlowych w różnych fazach podróży
  • Modelowanie, analiza bezpieczeństwa i optymalizacja eksploatacji systemów infrastruktur krytycznych
  • Analiza wybranych innowacyjnych rozwiązań niskoemisyjnych i niskoenergochłonnych w operacjach transportowych w świetle możliwości ich implementacji 
  • Doskonalenie inteligentnych metod nawigacji
  • Bezpieczeństwo transportu wodnego

Wydział Mechaniczny

  • Badania urządzeń i elementów konstrukcji mające na celu zwiększenie ich niezawodności pracy i sprawności oraz obciążeń ekologicznych
  • Eksploatacja maszyn i urządzeń okrętowych z uwzględnieniem aspektów energetycznych i środowiskowych
  • Technologia wytwarzania i diagnostyka maszyn i kadłubów okrętowych
  • Bilans energetyczny promieniowania krótkofalowego ponad zanieczyszczoną powierzchnią morza

Wydział Elektryczny

  • Nowe narzędzia matematyczne i cyfrowe do badań wieloparametrycznych przekształtników energoelektronicznych
  • Badania oddziaływania promieniowania elektromagnetycznego z metalowymi obiektami, w tym z metalowymi osłonami elektromagnetycznymi w aspekcie intencjonalnych zaburzeń impulsami elektromagnetycznymi dużej mocy
  • Nowoczesne metody sterowania ruchem statku autonomicznego na wodach otwartych i ograniczonych
  • Jakość energii elektrycznej w okrętowych i lądowych systemach elektroenergetycznych
  • Modelowanie i pomiary zjawisk cieplnych w układach przetwarzania energii i półprzewodnikowych źródłach światła
  • Modelowanie, analiza i pomiary właściwości elementów i układów elektronicznych
  • Rozwój systemów inteligencji obliczeniowej i uczenia maszynowego oraz metod optymalnego przetwarzania sygnałów w systemach komunikacyjnych
  • Energoelektroniczne technologie przemysłu 5.0

Wydział Informatyki

  • Nowoczesne metody optymalizacji i ich zastosowania
  • Rozwój metod i algorytmów na potrzeby percepcji środowiska, nawigacji i sterowania pojazdami autonomicznymi
  • Narzędzia i metody analizy danych, optymalizacji i inżynierii systemów

Wydział Zarządzania i Nauk o Jakości

  • Kształtowanie jakości produktów spożywczych w cyklu życia produktu ze szczególnym uwzględnieniem czynników wpływających na ich bezpieczeństwo i działanie prozdrowotne 
  • Ocena wpływu działalności człowieka na stan środowiska naturalnego w aspekcie zrównoważonego rozwoju 
  • Systemowe zarządzanie jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem w cyklu życia produktu 
  • Techniczno-przyrodnicze aspekty jakości towarów oraz postawy i zachowania konsumentów wobec tych towarów w kontekście promocji idei zrównoważonego rozwoju 
  • Łańcuchy dostaw wobec wyzwań rynkowych i regulacyjnych doby transformacji energetycznej i cyfrowej
  • System zarządzania marketingowego a kształtowanie postaw społecznych i zachowań konsumenckich
  • Kompetencje, odpowiedzialność i współpraca: zrównoważone kierunki rozwoju edukacji i gospodarki

Instytut Morski

  • Wieloaspektowe modelowanie kosztów zewnętrznych w łańcuchach dostaw z wykorzystaniem responsywnego konwertera systemu lokalizacji do badania wpływu na środowisko 
  • Badania środowiska morskiego Zatoki Gdańskiej ze szczególnym uwzględnieniem obszarów objętych działalnością człowieka

 

W Uczelni funkcjonuje również 18 kół naukowych, w ramach których studenci realizują projekty badawcze pozwalające na łączenie wiedzy zdobytej w trakcie studiów z umiejętnościami praktycznymi.  

 

Podmiot udostępniający: 

UMG Pion Prorektora ds. Nauki
Wytworzenie informacji:
UMG Pion Prorektora ds. Nauki, I.Czarnowski, poniedziałek, 2 Grudzień, 2019
Wprowadzenie:
Anna Błażejewska, 01.03.2017
Ostatnia modyfikacja:
Anna Błażejewska, 17.09.2025