Badania naukowe
Obok działalności edukacyjnej i kształcenia wysoko kwalifikowanych specjalistów drugim równie ważnym obszarem działalności Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, jest działalność badawcza i badawczo-rozwojowa. Projekty badawcze realizowane w uczelni w ramach programów krajowych i międzynarodowych finansowane są przez Narodowe Centrum Nauki w Krakowie, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Unię Europejską. Z subwencji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego finansowane są prace badawcze realizowane w ramach projektów zespołowych oraz projektów indywidualnych.
Podejmowanie prac badawczych przyczynia się do rozwoju potencjału naukowego uczelni. Wyniki badań naukowych prezentowane są na krajowych i zagranicznych konferencjach, a liczne artykuły publikowane w prestiżowych czasopismach naukowych.
Ważnym obszarem aktywności Uniwersytetu Morskiego w Gdyni jest bliska współpraca z przedsiębiorcami i realizowanie usług badawczych zleconych przez podmioty z otoczenia społeczno-gospodarczego. Uzyskiwane w Uniwersytecie Morskim w Gdyni wyniki badań stanowią podstawę do sporządzania opinii i ekspertyz, w szczególności dla przedsiębiorstw oraz instytucji rządowych z obszaru gospodarki morskiej. Wymiernym efektem współpracy na płaszczyźnie nauka - biznes jest komercjalizacja aktywności badawczej, co wpisuje się we współczesne światowe trendy.
Ponadto Uniwersytet Morski w Gdyni jest członkiem platform technologicznych, centrów transferu technologii, centrów innowacji oraz konsorcjów naukowych i naukowo-technologicznych.
Badania prowadzone przez zespoły badawcze Uniwersytetu Morskiego można sklasyfikować jako:
- badania podstawowe,
- badania aplikacyjne,
- badania wdrożeniowe.
Działalność badawcza, finansowana z przyznawanej wydziałom Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i Instytutowi Morskiemu subwencji budżetowej MEiN, obejmuje określone w statucie Uczelni zadania związane z inicjowanymi i prowadzonymi przez jednostkę w sposób ciągły badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi. Zadania do objęcia finansowaniem oraz wydatki na ich realizację jednostka naukowa określa samodzielnie, uwzględniając możliwości finansowania tych zadań z przyznanej subwencji oraz innych źródeł.
Finasowanie działalności badawczej obejmuje również działania niezbędne do rozwoju specjalności naukowych lub kierunków badawczych oraz rozwoju kadry naukowej. Dotyczy również działalności naukowej w zakresie upowszechniania nauki oraz inicjatyw związanych z komercjalizacją wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
Ze środków przyznawanych wydziałom Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i Instytutowi Morskiemu na działalność badawczą finansowane są indywidualne oraz zespołowe projekty badawcze realizowane w ramach następujących dyscyplin naukowych:
* inżynieria lądowa, geodezja i transport,
* inżynieria mechaniczna,
* automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne,
* informatyka techniczna i telekomunikacja,
* nauki o zarządzaniu i jakości z uwzględnieniem technologii żywności i żywienia, nauk o zdrowiu oraz ekonomii i finansów,
* nauki o Ziemi i środowisku.
Tematyka prac naukowo-badawczych prowadzonych w 2025 roku w Uniwersytecie Morskim w Gdyni na poszczególnych wydziałach i w Instytucie Morskim obejmuje m.in. następujące obszary:
Wydział Nawigacyjny
- Badania związane z rozwojem koncepcji e-Navigation oraz MASS w ramach telematyki transportu morskiego w kontekście integracji naziemnych i satelitarnych systemów nawigacyjnych i rozwoju technologii systemów informacji przestrzennej z uwzględnieniem ich wpływu na bezpieczeństwo żeglugi morskiej i śródlądowej
- Wpływ wybranych zjawisk hydrodynamicznych na bezpieczeństwo eksploatacji statku
- Badanie charakterystyk eksploatacyjnych systemów GNSS w nawigacji, transporcie, geodezji i hydrografii
- Metody i algorytmy wielokryterialnego wspomagania decyzji dla poprawy bezpieczeństwa i niezawodności systemów transportowych i logistycznych
- Wpływ cyberataków na globalne łańcuchy dostaw w transporcie morskim
- Zastosowanie symulacji numerycznych w określeniu siły nośnej na rotorze dziobowym
- Kształtowanie zrównoważonego rozwoju systemów transportowych i logistycznych
- Czynnik ludzki a bezpieczeństwo żeglugi statków handlowych w różnych fazach podróży
- Modelowanie, analiza bezpieczeństwa i optymalizacja eksploatacji systemów infrastruktur krytycznych
- Analiza wybranych innowacyjnych rozwiązań niskoemisyjnych i niskoenergochłonnych w operacjach transportowych w świetle możliwości ich implementacji
- Doskonalenie inteligentnych metod nawigacji
- Bezpieczeństwo transportu wodnego
Wydział Mechaniczny
- Badania urządzeń i elementów konstrukcji mające na celu zwiększenie ich niezawodności pracy i sprawności oraz obciążeń ekologicznych
- Eksploatacja maszyn i urządzeń okrętowych z uwzględnieniem aspektów energetycznych i środowiskowych
- Technologia wytwarzania i diagnostyka maszyn i kadłubów okrętowych
- Bilans energetyczny promieniowania krótkofalowego ponad zanieczyszczoną powierzchnią morza
Wydział Elektryczny
- Nowe narzędzia matematyczne i cyfrowe do badań wieloparametrycznych przekształtników energoelektronicznych
- Badania oddziaływania promieniowania elektromagnetycznego z metalowymi obiektami, w tym z metalowymi osłonami elektromagnetycznymi w aspekcie intencjonalnych zaburzeń impulsami elektromagnetycznymi dużej mocy
- Nowoczesne metody sterowania ruchem statku autonomicznego na wodach otwartych i ograniczonych
- Jakość energii elektrycznej w okrętowych i lądowych systemach elektroenergetycznych
- Modelowanie i pomiary zjawisk cieplnych w układach przetwarzania energii i półprzewodnikowych źródłach światła
- Modelowanie, analiza i pomiary właściwości elementów i układów elektronicznych
- Rozwój systemów inteligencji obliczeniowej i uczenia maszynowego oraz metod optymalnego przetwarzania sygnałów w systemach komunikacyjnych
- Energoelektroniczne technologie przemysłu 5.0
Wydział Informatyki
- Nowoczesne metody optymalizacji i ich zastosowania
- Rozwój metod i algorytmów na potrzeby percepcji środowiska, nawigacji i sterowania pojazdami autonomicznymi
- Narzędzia i metody analizy danych, optymalizacji i inżynierii systemów
Wydział Zarządzania i Nauk o Jakości
- Kształtowanie jakości produktów spożywczych w cyklu życia produktu ze szczególnym uwzględnieniem czynników wpływających na ich bezpieczeństwo i działanie prozdrowotne
- Ocena wpływu działalności człowieka na stan środowiska naturalnego w aspekcie zrównoważonego rozwoju
- Systemowe zarządzanie jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem w cyklu życia produktu
- Techniczno-przyrodnicze aspekty jakości towarów oraz postawy i zachowania konsumentów wobec tych towarów w kontekście promocji idei zrównoważonego rozwoju
- Łańcuchy dostaw wobec wyzwań rynkowych i regulacyjnych doby transformacji energetycznej i cyfrowej
- System zarządzania marketingowego a kształtowanie postaw społecznych i zachowań konsumenckich
- Kompetencje, odpowiedzialność i współpraca: zrównoważone kierunki rozwoju edukacji i gospodarki
Instytut Morski
- Wieloaspektowe modelowanie kosztów zewnętrznych w łańcuchach dostaw z wykorzystaniem responsywnego konwertera systemu lokalizacji do badania wpływu na środowisko
- Badania środowiska morskiego Zatoki Gdańskiej ze szczególnym uwzględnieniem obszarów objętych działalnością człowieka
W Uczelni funkcjonuje również 18 kół naukowych, w ramach których studenci realizują projekty badawcze pozwalające na łączenie wiedzy zdobytej w trakcie studiów z umiejętnościami praktycznymi.